Montessorionderwijs
Onze kijk op de ontwikkeling van het kind is geworteld in het gedachtegoed van Maria Montessori. En daar zijn we trots op! Ruim een eeuw nadat zij haar visie op de ontwikkeling van het kind formuleerde, passen wij haar onderwijsmethode toe en gebruiken wij dagelijks haar leermaterialen. Zo houden wij de visie van Maria Montessori springlevend!
De ontwikkeling van het kind
De onderwijsmethode van Maria Montessori is gebaseerd op de opvatting dat kinderen zichzelf van nature willen ontwikkelen. In haar onderzoek zag Montessori dat kinderen een natuurlijke drang hebben tot zelfontplooiing. Dat gebeurd volgens een ‘grondplan’ van opeenvolgende fasen. Door deze fasen heen zijn er afwisselend perioden waarin sprake is van een vitale kracht tot het veroveren van zelfstandigheid (de ‘spontane activiteit’) en perioden met een verhoogde belangstelling voor de omgeving (de ‘gevoelige perioden’).
In het grondplan onderscheiden we – voor kinderen tussen de 0 en 12 jaar oud – de volgende drie fasen:
- Tot het derde jaar nemen kinderen onbewust informatie op via hun ‘absorberende geest’. Er zijn gevoelige perioden voor waarnemen, leren lopen en praten.
- Tussen de drie en zes jaar schakelen kinderen over naar een bewuste opname van informatie. In gevoelige perioden hebben zij zintuigelijke ervaringen, doen ze waarnemingen in de omgeving en leren ze woorden.
- Tussen de zes en twaalf jaar hebben kinderen gevoelige perioden voor het opnemen van kennis en het krijgen van inzicht in de cultuur waarin ze leven. Ze krijgen belangstelling voor normen, waarden en regels en willen graag met andere kinderen samen iets ondernemen.
In elke fase ontwikkelt het kind zich dus op een aantal specifieke leergebieden. In het montessorionderwijs bieden we in deze gevoelige periode specifieke lesmaterialen en een passende leeromgeving aan, die aansluiten op de fase waarin het kind zich bevindt. Het juiste lesmateriaal en de juiste begeleiding zorgen dat leerlingen leren wat bij hun leeftijd en ontwikkeling past. De uitspraak ‘Help mij het zelf te doen’ staat dan ook centraal in het montessorionderwijs.
De zeven principes
Om de leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen in de Montessori-methodiek hebben onze leerkrachten een extra opleiding gevolgd naast de Pabo. Hier hebben zij een bepaalde houding en specifieke vaardigheden aangeleerd. Deze houding en vaardigheden staan in lijn met de zeven principes die op onze school centraal staan:
1. Vrijheid – om zich in eigen tempo te ontwikkelen
Met vrijheid kan het kind zijn of haar eigen ontwikkeltempo bepalen en kan de leerkracht het kind waarnemen om daarmee aan te sluiten bij de ontwikkelbehoefte van het kind.
2. Zelfstandigheid – via de ‘spontane activiteiten’
Met de vrijheid stimuleren we ook zelfstandigheid bij onze leerlingen. We ondersteunen spontane activiteiten – zoals op eigen initiatief overleggen en samenwerken – en laten overbodige hulp en onnodige belemmeringen achterwege.
3. Individuele benadering – omdat elk kind uniek is
Alhoewel kinderen dezelfde ontwikkelfasen doorlopen, zijn er altijd verschillen in ervaring, tempo, uithoudingsvermogen, aanleg en karakter. Met een speciaal ingerichte leeromgeving met specifieke montessorimaterialen bieden wij voor ieder kind een individuele benadering.
4. Montessori-materiaal – om zichzelf te kunnen ontwikkelen
Het materiaal – zoals de roze toren, geometrisch materiaal en schuurpapier letters – ziet er aantrekkelijk en uitnodigend uit en is bovendien zelfcorrigerend van aard. Op deze manier ontwikkelen kinderen zichzelf!
5. Voorbereide omgeving – om zich door te laten inspireren
Kinderen zijn van nature nieuwsgieren en ontwikkelen zich in wisselwerking met hun omgeving. Op onze school bieden wij een inspirerende omgeving, waar kinderen leren en waarin ze zichzelf ontplooien door op ontdekkingstocht uit te gaan.
6. Groepsindeling – om van andere kinderen te kunnen leren
Op onze school zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één klas. Groep 0, groep 1 en 2 zitten in de onderbouw, groep 3, 4, en 5 in de middenbouw en groep 6, 7, en 8 in de bovenbouw. Jongere kinderen laten zich inspireren door oudere kinderen en oudere kinderen leren jongere kinderen te helpen. Zo leren onze leerlingen van én met elkaar!
7. Diverse werkvormen – om een palet aan vaardigheden te ontplooien
De kinderen zitten bij ons in groepjes, aan tafeltjes die ze kunnen verplaatsen. Sommige taken kunnen ook op andere plekken in het lokaal of in onze buitenomgeving in de natuur worden uitgevoerd. Voorop staat het individuele werken op basis van vrije werkkeuze. Uiteraard begeleidt de leerkracht de kinderen in deze vrijheden.
De Arnhemse Montessorischool
Op de Arnhemse Montessorischool begeleiden wij onze leerlingen tot vrije, verantwoordelijke, bewuste en zelfstandige kinderen. Ieder kind leert zo veel mogelijk in zijn of haar eigen tempo. Daarbij focussen we niet alleen op cognitieve kennis, inzicht en vaardigheden. We geven ook aandacht aan het omgaan met elkaar, het uiten van gevoelens, het leren dragen van verantwoordelijkheid en het ontwikkelen van een zelfstandige- en taakgerichte werkhouding.
Wilt u meer weten over het montessorionderwijs? Hoe het eraan toe gaat op een montessorischool en of deze methode past bij uw kind? Bekijk dan eens de website van de Nederlandse Montessori Vereniging of neem contact met ons op. Wij helpen u graag!