Extra opdracht en zorg
Alle kinderen krijgen onze zorg. Sommige kinderen hebben echter extra zorg nodig, als hun ontwikkeling daar om vraagt. Die extra zorg wordt, zover mogelijk, binnen het gewone basisonderwijs aangeboden met extra oefenmaterialen uit onze eigen orthotheek.
MDO - Multi Disciplinair Overleg
Het MDO bewaakt deze extra zorg. Dit team bestaat uit de Kwaliteitscoördinator, de schoolcontactpersoon (deze is in dienst van ‘Weer Samen Naar School’) en twee zorgleerkrachten. Samen geven ze adviezen over hulp of verwijzen naar speciaal onderwijs.
Soms wordt er verwezen naar externe hulpverlening, zoals een orthopedagoog of een commissie voor leerlingenzorg. En soms nemen ook andere ‘school nabije’ disciplines deel aan het MDO, zoals de schoolarts of het schoolmaatschappelijk werk.
Ouders worden uiteraard op de hoogte gebracht, als hun kind besproken wordt in het MDO. Samen wordt onderzocht, hoe een leerling optimaal geholpen kan worden.
Eerste aanspreekpunt
De leerkracht van het kind blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de leerling en is het eerste aanspreekpunt voor de ouders. Als de hulpvraag gecompliceerd is, dan kan een beroep worden gedaan op hulp van buitenaf. De leerkracht bewaakt in principe het zorgproces, wanneer een kind extra zorg nodig heeft. Alle zorg die wordt gegeven en alle gemaakte vorderingen, die via toetsen worden bijgehouden, moeten nauwkeurig worden beschreven. Om de leerkracht hierin wat te ontlasten, zodat er genoeg tijd overblijft voor de andere kinderen in de klas, heeft de school een kwaliteitscoördinator aangesteld.
Kwaliteitscoördinator
Alle contacten binnen en buiten de school betreffende de extra zorg voor leerlingen worden door de kwaliteitscoördinator verzorgd. De intern begeleider heeft een staffunctie binnen de schoolorganisatie. Het gaat hier om vertrouwelijke informatie en daarmee wordt zorgvuldig omgegaan. Ouders hebben altijd het recht van inzage in het dossier van hun kind, en niemand anders kan deze inzien, tenzij met schriftelijke toestemming van de ouders.
Ook de leerkracht krijgt zorg en ondersteuning van de kwaliteitscoördinator. Zo kan de leerkracht optimaal uitgerust worden, om de gewenste extra zorg aan het kind te kunnen geven.
Hoogbegaafden
Kinderen met een bovengemiddelde intelligentie kunnen ook behoefte hebben aan speciale zorg. Extra leerstof is niet altijd genoeg, het gaat soms meer om een andere wijze van leren. De leerkrachten worden door een gespecialiseerde leerkracht begeleid, om op een andere en zinvolle manier te kunnen werken met deze hoogbegaafde leerlingen.
Schoolondersteuningsprofiel
Hieronder vindt u ons schoolondersteuningsprofiel.