Onderwijs in de Onderbouw
Naar principe van Montessori zitten in onze onderbouwgroep 3 jaargroepen bij elkaar. Groep 0 (kinderen die starten vanaf 1 oktober), groep 1 en groep 2. Op onze school hebben we 4 onderbouwgroepen.
In onderbouw 1 (OB1) staat Carolien voor de groep. (ma, di, woe, do en vrij)
In onderbouw 2 (OB2) staan Maureen (ma, di, woe, do) en Merel (vrij) voor de groep.
In onderbouw 3 (OB3) staan Jennifer (ma, di) en Lidewij (woe, do, vrij) voor de groep.
In onderbouw 4 (OB4) staan Merel (ma, di) en Fleur (woe, do, vrij) voor de groep.
‘Help nooit een kind met een taak waarvan hij denkt dat hij het zelf kan’. - Maria Montessori
Kinderen in de onderbouw zitten in de Periode van de Schepping.
Als een kind drie jaar is gaat het de omgeving bewuster verkennen en ordenen. Er worden daarbij verschillende zintuigen gebruikt. De waarneming en coördinatie van de bewegingen verbeteren en worden verfijnder. Het kind kan zich langer concentreren. Het kind zit in een ‘gevoelige periode’ voor taal en maakt een grote ontwikkeling door op taalgebied. Het kind is gericht op zijn ‘ik’ en handelt egocentrisch.
Een kind in de onderbouw kan al heel veel! ‘Help mij het zelf te doen’ is een uitspraak van Montessori die bewust bedoeld is voor het onderbouw kind. Het kind wil in deze periode zelf handelen en heeft veel aandacht voor het precieze verloop van de handelingen. Door een omgeving te creëren waarin kinderen zelfstandig kunnen handelen helpen wij het kind op zijn weg naar zelfstandigheid en onafhankelijkheid.
Hoe ziet een dag in de onderbouw er uit?
In de onderbouw verschilt het programma van dag tot dag. Een dag bevat altijd vaste onderdelen. Buitenspel en/of bewegingsonderwijs, fruit en/of brood eten, in de kring en werklessen.
Montessori heeft leermiddelen ontworpen die passen bij de ontwikkeling van het kind.
Tijdens de werkles werken de kinderen zelfstandig met verschillende materialen. De kinderen kiezen zelf hun werk en werken zelfstandig op hun eigen niveau.
Kosmische opvoeding en onderwijs
Kosmische opvoeding en onderwijs gaat over het begrijpen van onze rol in het geheel - de kosmos. Kosmisch onderwijs is het uitgangspunt in de onderbouw. In de onderbouw nemen we de seizoenen als uitgangspunt en behandelen binnen deze seizoenen verschillende kosmische onderwerpen. U kunt hierbij denken aan ‘Vogels in de winter’ of ‘De Oerknal’.
De aandachtstafel
De aandachtstafel staat centraal in de elke klas. Deze tafel is ingericht met materialen en werkjes die passen bij het kosmische thema. Kinderen worden door deze tafel geprikkeld om te ontdekken.
Naast het lokaal maken we ook gebruik van onze hal. Deze wordt gebruikt als verlengd klaslokaal zodat er genoeg ruimte is voor het werken met bijvoorbeeld constructiemateriaal. Daarnaast worden in deze hal ook spel- en gymlessen gegeven.
Verscheidene keren per jaar zijn er excursies. Als school zijn wij verbonden aan het Natuurcentrum Arnhem en worden er gastlessen gevolgd. Daarnaast vinden er via het Pr8 programma verschillende activiteiten plaats.