Onderwijs in de Bovenbouw
Naar principe van Montessori zitten In onze bovenbouwgroepen 3 jaargroepen bij elkaar. Groep 6,7 en 8. Op onze school hebben we 5 bovenbouwgroepen.
In bovenbouw 1 (BB1) staat Hilde (Ma, di) en Michelle (woe, do, vrij) voor de groep.
In bovenbouw 2 (BB2) staat Marlijn (Ma, di,vrij) en Merel (woe, do) voor de groep.
In bovenbouw 3 (BB3) staan Liesbeth (Ma, di, woe) en Sanne (Do, vrij) voor de groep.
In bovenbouw 4 (BB4) staat Hans (Ma, di, woe, do, vrij) voor de groep.
In bovenbouw 5 (BB5) staan Marion (Ma, di, woe, do) en Joris (Vrij) voor de groep.
Het grootste teken van succes voor een leraar is om te kunnen zeggen: de kinderen werken nu alsof ik niet besta.” - Maria Montessori
In de periode van negen t/m twaalf jaar zit het kind in de Fase van de Wetenschapper. Het kind gaat verbanden zien tussen feiten waarmee het in aanraking komt. Op deze manier bouwt het een wereldbeeld. Hij denkt na over de plaats van de mens in de wereld en in welke cultuur hij leeft. Kinderen in deze fase zijn nieuwsgierig en zitten in een ‘gevoelige periode’ voor het opnemen van kennis en het verkrijgen van inzicht in de cultuur waarin we leven. In deze periode zijn de kinderen veel bezig met het leren omgaan met normen en waarden. Ze leggen de basis voor het worden van wereldburgers en krijgen steeds meer inzicht in hun plek op de wereld.
Net als in de middenbouw plannen de bovenbouwkinderen hun eigen werk in. De kinderen bepalen zelf welk werkje ze op welke dag maken. Daarnaast werkt elk kind aan zijn eigen individuele doelen. Net als in de middenbouw geldt in de bovenbouw de regel: ‘binnen is beginnen’.
Ook in de bovenbouw worden er instructies gegeven over verschillende vakken zodat kinderen daarna zelfstandig aan de slag kunnen.
In onze onderwijspraktijk komen de leerdoelen van de inspectie en SLO komen aan bod. We gebruiken hiervoor verschillende methodes, werkvormen en (Montessori) materialen.
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van digitale hulpmiddelen zoals Ipads, chromebooks waarop kinderen kunnen werken met verschillende programma’s en apps.
Door de hele school staat Kosmische opvoeding en onderwijs centraal. Zo ook in de bovenbouw. Kosmische opvoeding en onderwijs gaat over het begrijpen van onze rol in het geheel - de kosmos. In de midden- en de bovenbouwbouw staat de tijdlijn meer centraal en wordt er gewerkt over de verschillende tijdvakken. Aan het kosmisch thema worden verscheidene vakoverstijgende opdrachten gekoppeld zoals handvaardigheid.
Op dit moment zijn wij als school druk bezig met het opnieuw ontwikkelen van onze visie op Kosmische opvoeding en onderwijs.
In de bovenbouw wordt ook Engels aangeboden. Eens per week is er een vakleerkracht voor Engels. Daarnaast is er in elke bovenbouwgroep een Engelse kast aanwezig. De kinderen werken meerdere keren per week met deze ‘Exploring English’ opdrachten.
Twee keer per week krijgen de kinderen gymles van een vakleerkracht met hun eigen leeftijdsgroep. Ook is er twee keer in de week een muziekles van een vakleerkracht.
Verscheidene keren per jaar zijn er excursies. Als school zijn wij verbonden aan het Natuurcentrum Arnhem en worden er gastlessen gevolgd. Daarnaast vinden er via het Pr8 programma verschillende activiteiten plaats. (Foto excursie)In groep 8 vindt het groep 8 kamp plaats. Dan worden alle kinderen van groep 8 samengevoegd en gaat zij met elkaar op afscheidskamp.