Onderwijs in de Middenbouw
Naar principe van Montessori zitten In onze middenbouwgroepen 3 jaargroepen bij elkaar. Groep 3, 4 en 5. Op onze school hebben we 5 middenbouwgroepen.
In middenbouw 1 (MB1) staan Eline (Ma, di) en Nadine (Woe, do, vrij) voor de groep.
In middenbouw 2 (MB2) staan Janneke (Ma, di, woe, do) en Emma (vrij) voor de groep.
In middenbouw 3 (MB3) staan Noelle (Ma, di, woe) en Christel (do, vrij) voor de groep.
In middenbouw 4 (MB4) staan Christel (Ma) en Anja (di, woe, do, vrij) voor de groep.
In middenbouw 5 (MB5) staat Herlinde (Ma, di, woe, do, vrij) voor de groep.
'Het kind dat zijn eigen zelfstandigheid heeft vergroot door het verwerven van nieuwe vaardigheden, kan zich alleen normaal ontwikkelen als het vrijheid van handelen heeft' - Maria Montessori
De periode van zes tot negen jaar noemen wij de Periode van de Verkenner. In deze periode willen kinderen graag samen activiteiten ondernemen. Ze hebben een grote belangstelling voor regels, normen en waarden. Ze zitten in de gevoelige periode voor het vergaren van kennis. In deze periode nemen de kinderen grote hoeveelheden kennis in zich op.
Wanneer de middenbouw kinderen binnen komen, beginnen zij met het verzorgen van hun tafel. Daarna gaan ze direct aan de slag. Binnen is beginnen!Gedurende de week geven de leerkrachten verschillende instructies zodat de kinderen daarna zelfstandig aan de slag kunnen. Zij kiezen zelf waar ze per dag mee aan de slag gaan.
In onze onderwijspraktijk komen de leerdoelen van de inspectie en SLO komen aan bod. We gebruiken hiervoor verschillende methodes, werkvormen en (Montessori) materialen. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van digitale hulpmiddelen zoals Ipads, chromebooks waarop kinderen kunnen werken met verschillende programma’s en apps.
Door de hele school staat Kosmische opvoeding en onderwijs centraal. Zo ook in de middenbouw. Kosmische opvoeding en onderwijs gaat over het begrijpen van onze rol in het geheel - de kosmos. In de midden- en de bovenbouw staat de tijdlijn meer centraal en wordt er gewerkt over verschillende tijdvakken en alles wat daar mee te maken heeft. Aan het kosmisch thema worden verscheidene vakoverstijgende opdrachten gekoppeld zoals handvaardigheid. In de midden- en bovenbouw staat bij kosmische opvoeding en educatie het leggen van verbanden en het ontdekken van de samenhang centraal. Steeds meer worden kinderen zich bewust van hun plek in de samenleving. Op dit moment zijn wij als school druk bezig met het opnieuw ontwikkelen van onze visie op Kosmische opvoeding en onderwijs.
Twee keer per week krijgen de kinderen gymles van een vakleerkracht met hun eigen leeftijdsgroep. Ook is er twee keer in de week een muziekles van een vakleerkracht.
Verscheidene keren per jaar zijn er excursies. Als school zijn wij verbonden aan het Natuurcentrum Arnhem en worden er gastlessen gevolgd. Daarnaast vinden er via het Pr8 programma verschillende activiteiten plaats.